Vinter pyssel 2 (uppdaterad) + extra

Nu ni gubbar!

Nu har det knåpats fram en paraplymjärde.
För dom som inte vet:Paraplymjärde används för att fånga fisk med. Anledningen till att den är hopfällbar är för att man ska kunna fälla ut den under isen. Det ända man behöver göra är att borra ett hål med isborren, ska man ha ner en traditionel mjärde,mörtstuga under isen måste man göra ett större hål.

Stommen är klar iallafall, nät har jag inte fått tag på men det kommer.
Den är byggd av alu-plattjärn på 3x15mm, rosfri ståltråd, tråd, lim, ett rör och snöre.
Efter mycke tittande på ett vanligt paraply så kom jag på hur den ska konstrueras, lika fast tvärt om.

Hopfällt läge med ett löst rör på 40cm, går lätt att byta om isen skulle vara tjockare.
 Inte så tjock, räcker med en 200 borr.

Utfällt läge, 90cm hög, 140cm i dim.
 
 Bild Höger: Sprint som håller mjärden låst i utfällt läge, ska sätta dit flera kedjelänkar om man måste byta till ett längre rör.

Här har ni en av lederna.
Inte så avanserat, dubbla hål med najad ståltåd.


Uppdatering kommer när nätet är på plats.
Och som vanligt: Stavningsåsikter=ointressant.

Hade bra /Schlangen

UPPDATERING!

Nu är nätet på plats. Viserligen har det varit det ett tag men jag har int orkat o blogga.
Den ligger även i sjön och har levererat hela 2 st pankor.



bild vänster: framifrån.                                             bild höger: från sidan



Bild vänster: ingång                                                 bild höger: ihopfälld

Det tog mig 2 dagar att sätta dit nätet. Kostnaden för det hela gick på ca 500 kr vilket är 100-200kr billigare än att köpa en färdig. Nu när jag har gjort en så kommer jag att försöka göra en ännu billigare.
Den här mjärden vart en aning överdimentionerad tycker jag.
Nu ska det jagas nya material till en ny. Tunnare konstruktion och finare o knutfritt nät ska införskaffas.

För mig har inte kostnad så stor betydelse när det gäller hemmafix. Det är ju så förbannat kul när man lyckas så det får kosta vad det kosta vill.

För övrigt vill jag lägga upp en bild på osäker is från Långhalsen. Istjockleken kunde skilja sig 10cm på en meter.

Det mörka på bilden är öppet vatten!

Va försiktiga där ute. Ingen fisk är värd ett liv.

Hade/ Schlangen

EXTRA:

Spöhållaren gick sönder vid senaste isfisket så det blev tvunget ett knåpa fram en ny.
Annan model och annat material.
Alu-plattjärn fick det bli som blev över från mjärdbygget.
Som vanligt strävar jag efter, lätt att bygga, låg vikt, fler användnigsområden och gärna hopfällbar.



Denna model väger mindre, är mindre och stadigare än den förra. Går även vid ihoppfält läge tyckas ner i marken och användas som en bankstick eller vad det heter.
Material: 185cm alu plattjärn, 5x1cm alu plåt, 8 poppnitar, 1st bult o mutter, ståltråd, tryck knapp, nån slags kabelklamma tror jag det är fick bli den bakre klykan, den är en aning moddad.

 

Lägger även upp 2 bilder på min otroligt vackra 12v syrepump.



Material: Trädgårdslang, cyckelslang, fudge burk, gummihanske, motor från bilsterio, del från spritpenna, restprodukt från poppnit, medicinburk, plastlock, tvättsvamp, bult mutter bricka, liggunderlag, kabel o kontakt, poppnitar, lim, bara skräp med andra ord.
Nu slipper jag slösa batterier till min andra syrepump när jag har betesfisk med mig i bilen.
Klimatsmart eller vad säger ni!

Ingenting är omöjligt.

/Schlangen 

PS: Hoppas det inte gör något att jag lägger upp så många bilder, men en bild säger ju mer än 1000 ord.


Kommentarer
Postat av: Jocke

Fan Micke du kan lite skit, ser riktigt bra ut. Hur mycke kostade den att bygga? Du kan säkert börja sälja den på fiskesnack om du vill och har tid! Angående stavningen så ser det bra ut. Har byggt mina spöhållare till ismetet nu. Ska bara målas och sättas ihop, sen kommer det ett inlägg. Hade så bra Själv!!!

2011-01-20 @ 20:23:54
Postat av: Schlangen

Tack jocke! Ja det är kul när man lyckas.

Försäljning e int riktigt min grej, jag hatar ju att prata med okända människor. Men jag kan ju tillverka o du säljer.

alu profilerna kostade 150 för 12m. har 3 meter kvar.

Beställde nät nyss o det kommer att gå på 355kr för 5m2, inkl porto.

O som jag sa: Savningsåsikter=ointressant ;)

Hade!

2011-01-21 @ 16:48:20
Postat av: Anders

Nämen skorpan klart du ska bli affärsdrivande produktive chef över dina grejer, ja ska fan i mig annonsera ut till kunder o lämna ditt nr :) hehe, Gös sjön ligger snart skitbra, vi provar där snart,

2011-01-22 @ 10:15:34
Postat av: schlangen

Ha! Kul att du har skrivit en kommentar.

Klart vi ska testa gösen, snacka med jonas oxå.

Vi hörs till nästa helg

2011-01-22 @ 16:00:01
Postat av: Jocke

Den 20 februari kanske? Jag fixar beten, SKÅL PÅ ER

2011-01-22 @ 18:14:24
Postat av: jocke

Den blev ju kanonbra, bara fisken som fattas. Ska visst bli lite kallare framöver, ska försöka skaffa beten tills den 20e, håll tummarna.

2011-02-06 @ 00:56:06
Postat av: Schlangen

Jag försöker oxå. Tog upp ett 10tal små idag, ingen i paraplyt. Passade på att meta lite gädda o gös oxå

men det vart inge. Bara en trasig spöhållare, så ikväll har jag gjort en ny, fan så mycke bättre.

Hade

2011-02-06 @ 23:59:04
Postat av: Jocke

Fy fan va du knåpar, och allt ser helt kanon ut. 10 av 10 poäng!!

2011-02-10 @ 16:12:51
Postat av: Jocke

Var köpte du alu stängerna förresten? Dom är väldigt intressanta.

2011-02-10 @ 16:15:59
Postat av: Schlangen

Tack jocke! alu e köpt på N A svensson.

ganska billigt oxå tycker jag 12m/150kr

2011-02-11 @ 18:02:01
Postat av: Schlangen

Jag o nicke har fått hem pulkor nu, Utility sled.

Lägger upp lite bilder sen när den e upphottad.

2011-02-11 @ 18:05:58
Postat av: jocke

ofan, kul

2011-02-12 @ 19:54:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0