Gäddfiske med grabbarna på jobbet!

I torsdags var det dags för ett dagspass efter gädda i skärgården. Med i båten var jag, Charlie, Danne och Crippa. Laddade som satan var vi när vi närmade oss viken där Crippa i söndags hade tagit en feting på 9,9kg. I med grejorna, plums plums plums plums lät det när buster jerks i alla möjliga färger bröt den spegelblanka vattenytan. Nu smäller det snart, tänker vi nog alla, men icke. Vi måste hitta braxen utbrister Charlie och gör ett hårt mothugg, fast fisk och vi har hittat dom, braxnarna alltså. Vi felkrokar ett par braxnar var och det som utspelar sig sen kommer jag sent att glömma. En brax kommer upp i ytan jagad av ett gäng gäddor varav en är fet..... riktigt fet, den märker att vi ser den och avger ett par stora virvlar och en redig plog, tar sats mot båten och kapten C darrar till när den försvinner under båten framför fötterna på honom. Vi nöter på men inget händer. Igång med 115hästarn som sitter i aktern på silver sharken och iväg till nästa ställe.


Överallt ser det hett ut men stendött bortsett från några enstaka hugg. Dagen går och vi går iland för att ta lunch. Vi ser att vinden tilltar och bestämmer oss för att nöta på i den första viken för att kanske lura upp en riktigt fet braxslukare. Full spätta tillbaka till grisviken och kontakt direkt, det smäller till i Crippas spö men han missar mothugget, två kast senare samma visa igen, fan. Tredje hugget däremot, fast fisk och denna gång är det en gädda runt 4-5kg och nollan är spräckt. Jag krokar kort därefter en runt tre som jag snabbt krokar av för det känns hett nu!! Åker upp med båten till hotspotet för en andra drift och jag får efter några kast ett redigt ythugg på min big bandit shallow, och den känns fet. En snabb drill senare ligger den i håven, jag tar ett stadigt grepp om gällocket och lyfter in den i båten, den känns tung! Gäddan vägs till 6,9kg och är 101cm lång. Vi fiskar vidare men vi känner oss nöjda, trots det kanske antalmässiga missödet.
Tack för en trevlig guidning i norra delen av skärgården Crippa, hänger gärna med igen.
Skitfiske // Jocke

Kommentarer
Postat av: Schlangen

Fint för dig jocke.

Häftigt med den jagade braxen

2011-11-05 @ 22:08:23
Postat av: Marcus

Kan ju inte va helt nöjd Jocke, allt handlar ju om antal... Antal mål i en fotbollsmatch, antal medaljer i OS.. Vikt och längd är det väl aldrig nån som kommer ihåg, eller?

2011-11-08 @ 22:07:17
Postat av: jocke

allting handlar om upplevelsen mackan, hugget som jag fick när man minst anar det slår både vikt och längd, kul att du hittat hit, sett inlägget med läkarn?

2011-11-09 @ 17:28:39
URL: http://froken-lindvall.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0