Nytt jiggfiske!

I måndags kväll efter jobbet drog jag och Peter storfiskare iväg till samma vik utanför stugan som jag jiggade i förra söndagen. Vi skulle försöka med en grand slam, att överlista, gädda, gös och borre på samma kväll. Jag tjuvstartade, eftersom Peter kom lite senare pga jobb, med lite trolling och fick efter några minuter en liten gös på ca 30cm. En snabb cr och i med wobblern igen, pang, en fet abborre, Yes, två arter avklarade. Peter anländer och jiggarna åker fram, snacka om att det stod abborre där. Dom högg i stort sett hela tiden och vi stod och skrattade åt det galna fisket. Plötsligt så hugger det till rejält i mitt spö, det är nått tungt i andra änden och vi hoppas på gös. Jag pumpar in den sakta men säkert och efter ett par fina rusningar in under båten så kan vi landa en fet gädda runt 5kg.
Vi fiskar vidare och ser att ett stort stim med löja närmar sig båten, Peter får till ett bra kast och jiggen försvinner under stimmet. Hugg direkt och upp kommer en gös på 47cm. Det som händer sen är det sjukaste jag sett, Peter som fiskar med en 7,5cm jigg får upp en mört som sitter rättkrokad och som är ca 15cm, snacka om att vara kaxig.
Bedriften med att lyckas med ett grand slam lyckades alltså för oss båda, men dom tre arterna han fick är nog rätt svårt att lyckas med igen.
Skitfiske// Jocke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0